Resident Evil 4 teszt (Multi)

10 11 2008

resi-4-banner

button-galeria button-video button-elozetes1 button-teszt

A Resident Evil szériát remélem különösebben nem kell senkinek sem bemutatnom. Úgy gondolom, hogy tesztet írni nem csak a legújabb játékokról írhat az ember, ráadásul a Gamer Hungary nemrég indult, így nem volt alkalma friss leírásokat közölni egyes játékokról, ám úgy vélem, vannak olyan alkotások, amiket így sem ismernek sokan, vagy épp kiváncsiak az emberek egy régebbi játék tesztjére is. Na de elég a témához szorosan nem kapcsolódó szavakból, vegyük nagyító alá a Resident Evil sorozat sorszámozott tagjai közül a negyedik epizódot!


A Biohazard (ez a neve eredetileg a sorozatnak, ám csak Japánban hívják így) hosszú múltra tekint vissza. 1996-ban jött ki az első epizód, majd követte azt további kettő, 2000 óta azonban nem született újabb rész. A rendkívül hosszú fejlesztési idő több dolognak is betudható: Shinji Mikami, a széria rendezője és producere több alkalommal is törölte a project aktuális állapotát, és mindig valami újba kezdett bele. Aztán ott volt az az ominózus esemény, melynek keretében a Nintendo és a Capcom megállapodást kötött egymással, miszerint öt Capcom játék csak és kizárólag Nintendo GameCube-on jelenik meg. Csak hogy ennek a megállapodásnak az akkori jelentőségét és súlyát érzékeltessük, ebben az ötösfogatban olyan játékok szerepeltek, mint a mindenki által várt Resident Evil 4, a mára kultjátékká vált Killer 7, a remek akciójáték, a P.N.03, a nagyszerű vizuális körítést kapott Veautiful Joe és a mai napig meg sem jelent, rendkívül ígéretes és pazar látványt nyújtó Deaad Phoneix. Ám ezek közül természetesen a Resi 4 kapta a legnagyobb figyelmet.

gh-resi-4-1
A GameCube-os Resident Evil remake-et és a nulladik epizódot mindenképp meg kell említenünk, mégpedig azért, mert a mai napig szemet gyönyörködtető látványt (ami sok helyen csak videókból és ügyesen összerakott képekből állt) megpróbálták a negyedik részben biztosítani, de úgy, hogy minden három dimenziós legyen. A GameCube pedig megküzdött az eleinte lehetetlennek látszó feladattal: egyértelműen az egyik, ha nem a legszebb játék az elöző generációból!

A Resident Evil játékok mindig rögzített kamerát használtak, ezért volt arra lehetőségük a fejlesztőiknek, hogy a korukat megelőző látványt biztosítsanak az aktuális epizódnak. Bár volt egy kitérő, a Code: Veronica című rész, ám átütő siker nem lett, és még csak részben használta a mozgókamerás, ezáltal 3D-s helyszíneket. A Resi 4 azonban teljes új rendszert hozott magával, amit azóta a mai neveseb akciójáték szeretettel át is emelnek belőle. Ez az új nézet a főhősünk jobb válla feletti kameraállásból adódik, kissé olyan, mint a filmekben az a fajta nézőpont, amivel egyszerre lesz a látvány szubjektív és objektív is. Magyarul külső nézetet használ a játék, de célzásnál például nagyon közel vagyunk hősünk fejéhez, és a válla mögül célozhatunk. Mondanom sem kell, hogy sokkal praktikusabb rendszer ez, mint amit régebben megszokhattunk. Ezt egyértelműen csak a három dimenziós környezetben lehetett megoldani, és akkor itt rá is térek magára a helyszín kivitelezésére is. Az eddigi Resik vagy egy laborban, vagy épp nagyvárosi környezetben, de mindenképp valamilyen polgári helyen játszódtak. A negyedik epizód szakít ezzel a hagyománnyal: a történet szerint (ami hat évvel a Racoon City-ben bekövetkezett incidensek után játszódik) az amerikai elnök lányát kell kimenekítenünk egy spanyol hegyvidéki, eldugott és felettébb különös faluból, valamint a hozzá tartozó vidékről. Mondjuk a mai napig nem értem, hogy az öt éves fejlesztés alatt miért pont az a rendkívül különleges és páratlanul eredeti ötlet jutott a fejlesztők eszébe, hogy az legyen a sztori, hogy elrabolják az amerikai elnök (hát ki másnak) a lányát. Na mindegy, ha valami, ez nem tetszett a játékban, bár tény, hogy maga az elrabolt lány igencsak dekoratív…

gh-resi-4-4
Ősszel történnek az események, ennek megfelelően a fákon hol van levél, hol nincs, a földet ellepte már a sárguló avar, az ég borongós és néha még az eső és a köd is szemerkél. Abszolút telitalálat az egész helyszínválasztás. Azonban az Umbrella cég egyszerű kihagyása a történetből kicsit furcsa. Végtére is erre a cégre, s ennek bukására épül a sorozat, ehhez képest a bevezető videóban pár másodpercben elmesélik nekünk, hogy az Umbrella széthullott, volt, de már nincs, és ez az új rész már teljesen nélkülözi is az említett céget. Ezt a bakit nyílván a Capcomnál is felismerték. Azaz nem is baki, inkább logikailag és kronológiailag teljesen fals lépés: ezt orvosolták az Umbrella Chronicles-szal, ami nevében is mutatja, a hiányzó szálakat varrja el.

gh-resi-4-2

Visszatérve a helyszínekre: maga a kezdő falu, annak központja rendkívül jól sikerült, és a pályadesign is nagyszerű mindenhol, komplex, nem össze-vissza, magyarul remekül átgondolt. Lesz itt barlangrendszer, félelmetes kastély, laboratórium, hatalmas tó stb. Mindegyik egytől-egyig hangulatos, nem lesz olyan rész, hogy aggódnunk kéne: itt bizony unatkozni nem fogunk! Már csak azért sem, mert az akció enyhén szólva is túlsúlyba került. A régi epizódok egyik legjobb része a különböző fejtörők megfejtése volt. A negyedik Resi sajnos nem bővelkedik az agyunkat kihasználó mozzanatokban. Itt megjegyezném, hogy a készülő ötödik epizód erre csak rátesz egy lapáttal. A sorozat egy kemény horrornak indult, és ehhez képest átfordult egy akciójátékba. Ezt azok akik csak később “csatlakoztak” a Resikhez nem érzik igazán, de az igazi rajongók bizony húzzák a szájukat, s ide tartozom jómagam is, egy horrorisztikusabb epizódnak jobban örülnék…

gh-resi-4-5
A Resident Evil 4 (mint azt a képek is mutatják) rendkívül szép játék lett. Kismillió effekt színesíti az amúgy is részletes összképet. Itt most kitérnék egy kicsit a különböző részek közti eltérésekre is. Ebből már sejthető, hogy a Capcom végül nem tartotta be szavát, és kiadta más gépekre is, ami valljuk meg, nem volt egy szép húzás tőlük, ha már egyszer szerződés kötötte őket. Legszebb egyértelműen a legutóbbi, Wii-s kiadás, mondjuk ez érthető, ezt 2007-ben adták ki, az eredeti GameCube-osat pedig 2005-ben…van nekünk még egy PC és egy PS2 verziónk is. Nagyon ezekkel azonban nem kívánok foglalkozni, lévén az anyaplatform a GameCube, a négy kiadás közül pedig egyértelműen a Wii-s a legjobb a tartalom, a grafika és persze az irányítás miatt. A PS2-es és PC-s portok nem igazán a legjobbak, nagyon érezni rajtuk, hogy az extra profit érdekében történt meg az átportolás. A GC-s verzió irányítása remekül meg volt szabva a kontrollerre, ám a Wii-s kiadás egyértelműen elhozta azt, amire már sokan vártunk: profi célzás, sokkal interaktívabb játék. Az eredeti GC-s részben nincsenek különösebb extrák, mint a másik három kiadásban, de persze ez mit sem von le értékéből. Ha minden részében kielemeznénk a játékot, egyértelműen a Wii-s lenne a végső befutó, ám ne feledjük: minden verzió alapja a GameCube-os Resident Evil 4, így ha valakinek nincs Wii-je, mindenképp ezt próbálja beszerezni, különböző játékboltokban már röhejesen olcsón hozzájuthatunk konzolokhoz sok-sok játékkal együtt!

gh-resi-4-6
A Resident Evil 4-ben Leon S. Kennedy-t irányíthatjuk, aki kicsit megerősödött a második rész óta (bár ha az ötös epizód Chris Redfieldjét nézem, az ő gigászi izmai mellett elbújhat…), és kibővült az eszköztára is: kés, többféle pisztoly, rengeteg shoutgun, bazooka, többféle gyorstüzelő fegyver, rakétavető, távcsöves puska stb. a repertoár része. Apropó: távcsöves puska! Az előző részek előre letárolt hátterei miatt ez korábban elképzelhetetlen lett volna, ám a negyedik epizód teljesen valós idejű környezetebében eltűntek a szintkülönbségek, és a távolba is elláthatunk – nagyon jó móka a zombik fejét 500 m-ről szétloccsantani! Zombik – na ja… vagyis fertőzött emberek…vagyis…vagyis nem tudom a választ. Az Umbrella cég kiiktatásával együtt ki lettek rúgva a szerepkörből a zombik is, helyettük inkább egy tébolyult, elmebeteg és valami furcsa élősködővel fertőzött falubéliek lettek az ellenek. Ez mondanom sem kell, nem rossz ötlet, ha már nincs Umbrella – elég torz és félelmetes, ha egy hús-vér ember gyilkol, mintha egy amúgy is emberölő zombi. A főellenfeleket ezúttal sem aprózták el: van hogy egy méretes szörnyszülöttel kell megküzdenünk, lesz, hogy egy hatalmas vizikígyóval, de olyan is akad majd, hogy épp egy magunkhoz hasonló emberrel, aki éppenséggel szuper képességekkel bír…

Eltűnt a töltögetés. A korábbi Resik egyik idegesítő pontja az volt, hogy minden, mondom MINDEN ajtónyitás mellé kaptunk egy töltést is, ami eléggé szétszabdalta a játékmenetet. Itt szerencsére ezt kiiktatták, és csupán a nagyobb részek közt fog tölteni a gép. Cuccainkat és fegyvereinket továbbra is bővíthető, ám korlátozott bőröndünkben tárolhatjuk. Érdekesség, hogy immáron vehetünk, és fejleszthetünk is fegyvereket. Egy árus kínálja majd fel eme lehetőségeket, nála tudjuk a fegyvereinket is tuningolni.
Továbbá bevezetésre került, az úgy nevezett akciógomb rendszer, azaz, néha reflexből kell lenyomnunk különböző gombokat, hogy túléljünk bizonyos helyzeteket.

gh-resi-4-3
A Resident Evil 4 remek játék, első nekifutásra kellően hosszú a végigjátszása is, az egész játékról süt le a profizmus, érezni, hogy öt éven át fejlesztették. Részemről kicsit fáj, hogy a sorozat kezdi elveszteni horror mivoltát, ám ez legyen baj nekem. Ez egy minden percében élvezhető játék, amihez hasonló nem sok lát napvilágot sűrűn. Ha nem próbáltad ki, akkor meg egyenesen kötelező, ha teheted, a Wii-s verziód szerezd be. Ez ugyanis a legkomplexebb, legszebb, legjobban kezelhető kiadás. Köszönöm, hogy végigolvastátok, most pedig megyek lejegelni az ujjaimat…

resi-4-teszt-doboz-1 resi-4-teszt-doboz-2

Advertisements

Műveletek

Information

2 hozzászólás

11 01 2011
kabatek zsolt

szertnék venni játékot

16 02 2011
kabatek zsolt

mennyi az ár

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s




%d blogger ezt kedveli: